Kurš teicis, ka tikai skolas bērni un studenti var ko jaunu apgūt?

Kad bērni pabeidz skolu, parasti loģiski tiek pieņemts, ka tālāk ir studijas – bakalaura, maģistra, kādam arī doktora studijas. Un tad viss, tikai darbs un pa kādam profesionālajam semināram. Izrādās, ka tomēr tas nav viss – mācīties var (un kā rāda pētījumi – pat ļoti ieteicams) ir visu mūžu. Mācīšanās mūža garumā jeb mūžizglītība (lifelong learning) ir īpaši aktuāls temats arī 21.gadsimtā, kad varbūt par vairāk nekā iepriekš apzināmies, ka mums dzīvē nepārtraukti iznāk saskarties pārmaiņām, apgūt jaunas prasmes un iemaņas, piemēroties, būt elastīgiem vai ikvienā dzīves jomā.

Mūžizglītība ārpus formālajiem studiju rāmjiem palīdz sasniegt arī citus nozīmīgus mērķus, kā dalība pilsoniskās sabiedrības aktivitātēs, ilgtspējīgs dzīvesstils, uzlabota veselība un labsajūta, – tie ir tikai daži no ieguvumiem. Pētījumos(1) var atrast vēl citus ieguvumus, kā, piemēram, mūžizglītība palīdz atvērt un rada zinātkāru prātu, veicina jaunu domubiedru atrašanu un vērtīgu attiecību izveidošanos, pastiprina viedumu, palīdz pilnībā realizēt mūsu spējas, un galu galā palīdz atrast jēgu mūsu dzīvēs un padarīt labāku pasauli.

Kur meklēt mūžizglītības pasākumus? Augstskolas, mācību centri un darba devēju izvēlētie kursi ir tas, ko parasti iedomājamies. Tomēr bez tiem ir vēl daudzas iespējas, arī par salīdzinoši nelielu samaksu. Piemēram, Latvijā jau vairākus gadus noris Eiropas Savienības (ES) fondu pieaugušo izglītības projekts “Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide” , kura ietvaros nupat ir sākušās mācības 4.kārtā apstiprinātajiem nodarbinātajiem (vairāk informācijas www.macibaspieaugusajiem.lv), dažādus kursus un seminārus saviem iedzīvotājiem piedāvā arī pašvaldības (piemēram, Rīgā pieaugušo izglītības piedāvājumu var uzzināt Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskajā centrā), dažas no pieejamajām nodarbībām – “Saskarsme darba vietā. Problēmas un risinājumi“, “Atpakaļ darbā pēc ilga pārtraukuma“, “Laika menedžments” u.c. Savukārt, ja uzrunā emocionāli psiholoģisko un racionāli loģisko stāvokli līdzsvarojošas nodarbības profesionālās un personiskās dzīves balansam pārmaiņu posmā supervīzijas un koučinga pieejā, izmantojot dabiskus vai radošus materiālus, krāsas, metaforas, simbolus u.c., var pievienoties nodarbībām “Ar spalvas vieglumu”. Pirmā nodarbība “Pasaki man vēlreiz” (sistēmiski radošs profesionālās un personiskās dzīves kopskats) jau 10.septembrī, kam seko citas nodarbības katra ar savu tēmu.

Mūžizglītība ir kā palīgs, lai pielāgotos pārmaiņām, saņemtu lielāku algu un bagātinātu un piepildītu savu dzīvi – izmanto to!

———————————

(1) Laal, M., & Salamati, P. (2012). Lifelong learning; why do we need it? Journal of Procedia – Social and Behavioral Sciences, 31, 399 – 403.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *